Vahel võtab elu ootamatuid pöördeid, mis viivad meid teekondadele, millest oleme ainult unistanud. Aivo ja Britta otsustasid möödunud suvel pakkida oma elu Eestis kokku ja asusid teele Hispaania lõunarannikule, et alustada uut peatükki oma elus. Aivo ja Britta pidasid põhjalikku päevikut kogu autoreisist Tallinnast Málagasse ja jagavad oma kogemust. Aivo ja Britta elule ja seiklustele Hispaanias saab kaasa elada nende Youtube kanalil Sipsiku Seiklused Hispaanias.
Autoga reis Hispaaniasse
Marsruut: Tallinn – Las Farolas Toledo, Mijas, Málaga
Reisi aeg: 28.08.2023 – 01.09.2023
Autor: Aivo Tammela
Esmalt algas sellest, et kui soov liikuda autoga Hispaaniasse, siis oli vaja paika saada, et 4 päeva on meil aega sinna jõudmiseks, selleks oli eeltööna tehtud juba see, valides välja neli punkti, kuhu soovime jõuda. Meie reisi pikkuseks oli 4329 km. Oluline asi, mida meie saame siia lisada, et kasutage Waze rakendust ning mitte teha aktiivseks “väldi kiirteid”. Selle reisi jaoks olime pannud ka eelarve, et max 1000€, kus sees on nii kütus, söömine kui majutus ja teemaksud!
Soovitan väga liikuda päevasel ajal ja kui oled üksi roolis siis soovitan päevas max 9h + 10h sõitmist, et sellise ajaga jõuate kenasti kohale. Miks meie valisime ka antud teekonnal peatumiseks enamus kiirteede kõrval olevad majutused, sest hommikul on kergem liikuda uuesti kiirteele. Kes soovib rohkem avastamist, siis eeltööna vaadata väiksemaid linnu, mis asuvad kiirteede lähedal, et hiljem oleks lihtne liikuda valitud teele.
START, 28. august (1. päev)
Oluline reisi alguse puhul on see, et soovitame väga liikuda päevasel ajal, meie startisime Tallinnast, kell 12:00 ning olime planeerinud et 10h jõuame Poola keskele, et sealt leida siis ööbimine. Eesti-Läti teed on imelised, et kiiresti saab liikuda mööda suurt trassi, kuid Leedus ootas meid ees see, et meie Waze juhatas mingit metsa vahelist teed pidi, kus liikuda sai nii, et ühele teele 2 sõidukit ära ei mahtunud, pidime siis kenasti enda kiirust vähendama, et teine sõiduk saaks meist mööduda. See oli koht, kus ma mõtlesin, et mis riiki oleme jõudnud, kuid tuleb säilitada kainet mõistust, sest Poolakatele meeldib kihutada. Meie Waze juhatas siis kõige kiiremat teed pidi ja jõudsime õigele maanteele.
Tankimine: Eestis sai paak täis pandud ning 710 km oli ees, et saab kenasti liikuda. Järgmise tankimise tegime Lätis, et jõuaks ka läbida Leedu, kuid Leedu keskel tuli teha teine tankimine ja selleks leidsime üles Circle K tankla. Summa: 37.46 € (oluline on sellise reisi puhul jälgida ka seda, et uuemad autod näitavad, kui palju saad täispaagiga km läbida ja minu eesmärk oli, et alla 200km ei läheks, seepärast oli ka meil reisil tankimisi ja pause natukene rohkem).
Leedust jõudsime Poola – kiirteed ja liikumine on imeline, sõidukiiruseks on 120 km/h, vahel ka 130 km/h ning teed on väga head. Olin eelnevalt paika pannud, et otsime enda ööbimise üles, kuid siis oli saabunud pimedus, see on seal teatud kohtades ohtlik. Juhtus nii, et keegi enne meid oli saanud kokku kiirteel loomaga, selleks oli väike metssiga. Meid tabas see ka ootamatult, kui ühel hetkel nägin, kuidas auto seisab tee ääres ja siis minu ees oli üks must-tume kogu ja selleks oligi see metssiga, kellest ka meie üle sõitsime. Tuleb öelda, et meie autol oli kaitseingel, mootorikaitse all, päästis meid hullemast, pidasime kohe kinni ja kontrollides selgus, et autoga kõik korras. Peale seda sündmust otsustasime kohe ka leida esimese ööbimise ja sellega vedas meil.
Antud hotell asub kohe peatrassi ääres ning saabudes saime ka kenasti viimase toa, kell võis olla 21:30 ning sellega meie esimese päeva seiklus lõppes. Kuna mõnes kohas on Poolas ka teetööd, siis kiireelt viis meid see ka just sellesse hotelli, mille leidsime.
Hind: 63.06 € (kahele inimesele) + sees oli ka hommikusöök. Soovitan bookida enne see ette, et siis on kindlam. Hotell: Kisielnica 2B, 18-421 Kisielnica, Poola
29.august (2.päev) Poola-Saksamaa (997 km ajaliselt 9 h 50 min)
Meie reisi hommikud algasid kell 6:30, eelneval õhtul plaanisime uuel päeval läbida samuti pea 1000 km, seepärast ongi soovitus sellistel reisidel alustada hommikul varem, liiklus samuti vaiksem ja saab kenasti valges ajas jõuda uude sihtpunkti. Start kell 7:30, esimene peatus oli kohe linnas, kus asus ka bensiinijaam, saime kütust võtta. Poolas on kütus odav, 1.5€ oli, kui õigesti mäletan. Kohalikus tanklas läks kokku 37.46 €. Kuna mina olin roolis siis ka naine sai teha 100% enda tööasju ☺ Antud kiirteedel on palju veokeid liikumas siis enamus aeg oled kas nende taga või sõidad mööda, mõned veokid liiguvad ainult paremas reas ja möödumine on nendest lihtne, kiirteel on sõidukiiruseks 120 km/h või siis ka vahel saad rohkem.
Olles Sakamaal tuleb väga jälgida seda, et mõnes kohas võib sinule järgneda politsei ehk siis tehakse ka vahel kontrolle, selleks on siis kiirtee politsei koos tolliga, meie tuttavad said tunda seda, ühel hetkel oli üks buss ees ja siis hakkasid suunavad sildid tööle, et palun järgneda neile. Tehti siis kontrolli, kas sinu autos ei ole keelatud asju või siis pole keegi seal peidus.
Sakamaa kiirteedel on liikumine lust, kolm rida, parem rida on neile kes aeglasemad ja veokid seal, siis keskmine, kus kiiruseks on 120 km/h +/-, kuidas ise tunned, sildid on ka väljas, kui kiiresti saad liikuda, vasak rida on siis neile, kes kiiremini.
Tegime ka testi, et 160 km/h sai sõidetud ja ikka mõni liikus veel kiiremini. Soovitus: olla keskmises reas, kui tahad mööduda, kasuta vasakut rida, kuid tahavaate peeglit palun jälgi, sest ühel hetkel on sealt tulemas keegi veel kiiremini, just möödasõiduks teisest sõidukist, kes keskmises reas, kasuta vasakut, kuid kohe siis enda keskmisse ritta tagasi. Enda majutuse kohta liikumine oli huvitav, erinevad tõusud ja langused, kellel võimsam auto, saab kenasti auto ka proovile panna. Väike linn, kuhu olime enda majutuse eelneval õhtul broneerinud asub Bayreuth´is.
Booking B&B Hotel Bayreuth Dilchertstraße 1, 95444 Bayreuth, Germany. Hind kahele inimesele läks meile: 82 €, hommikusöök: 21 €, hotell on täis automaatne, ning sinna registreerimine on lihtne. Kui oled ka hotellis viibija, parklas saad soodsamalt parkida (9€).
Ligidal on ka Lidl pood, mis jääb kohe teele, ligidal on kaks tanklat, et sealt edasi minna järgmisel päeval on lihtne. Väike linn, vaikne, meie kahjuks uudistama ei läinud, kuid hommikul nägime ka natukene ümbrust. Hommikusöök oli väga hea, meile sobis.
30. august (3.päev) Saksamaa – Prantsusmaa (1000 km, 9h)
Hommik algas meile taaskord 6:30, et startida juba varakult milleks siis 7:30. Hommikusöök söödud, asjad autosse ja tankima, esimene tankla on kohe teeääres. 45€ kütusele, Saksamaal on kütus kallis, enamus kohas on 95 – üle 2 € liiter. Diisel on natukene soodsam. Väike paus ja edasi kiirteele, kuna antud hotell asus ka kõrgemal, oli hommikul ka natukene jahedam, kuid vaated on ilusad. Saksamaal on ka vahel teede ehitustöid, siis mida ma soovitan ka teistel kui liigute Waze või Google Mapsiga siis jälgida kiirteedel neid juhiseid, kuhu vaja hoida ehk siis liikuda noolte suunas ja olla tähelepanelik, kuna võib juhtuda, et kolmest reast saab neli ja siis peate reageerima, et sõita õigesti, et saada uuele kiirteele.
Saksamaa kiirteedel võib juhtuda, et satute ka ummikusse, meil see õnnestus ka, kuna ees oli juhtunud mõned tunnid tagasi õnnetus, kus auto oli põlema läinud, siis olime seal ummikus umbes alla 1h. Kui on toimunud õnnetus kiirteel, siis vasakus reas olles, hoida vasakule, et keskelt saaks operatiivsõidukit mööda. Vastavad juhised on ka teedel väljas. Järgmine tankimine oli enne Prantsusmaad, kulu 40 €.
Väike kohvi peatus ja edasi. Prantsusmaale jõudes tuleb valmis olla, et tuleb tasuda ka teemakse. Meie esimene teemaksu koht oli selline, kus me liikusime putka juurde, panime korra enda maksekaardi vastu siis avas kohe tõkkepuu. Panna tähele ka kiirteemaksude putkade juures, kus on roheline nool.
Sealt edasi liikudes ei saanud nüüd aru, kuidas saime nii kergesti, et ei pidanud tasuma mingit tasu. Üks suurem linn, kus tuleb läbi liikuda on Lyon, siis juba palun jälgida täpseid juhiseid, mis kiirteel numbril olema peab, soovitus hoida end keskmises reas, sest siis on ka kergem liikuda vasakusse, et teha maha sõit. Vaated on ilusad ka Prantsusmaal, olime Lyonist edasi liikunud hotelli suunas siis ootas ka meid üks teemaksu koht, mõned kohas on nii, et sa lähed sinna, kirjas: Ticket võtad selle ja siis uues punktis sisestad selle ja siis tasud. See juhtus ka siis kui olime jõudmas hotelli, asub kohe kiirtee ääres: Kiirteelt maha keerates on ees kohe tasumise punkt, kus saab uue kaardi, ehk siis meie olime ka üllatunud, et hommikul tuli uus ticket võtta. Summa mis sellele läks eelneval õhtul oli 13 €.
B&B HOTEL Montélimar Nord, 650 Rue de Berianne, 26740 Les Tourrettes, Prantsusmaa. Kahele tuba: koos hommikusöögiga 79 €. Kui oled õhtul saabumas sinna, siis kohe kõrval asub teine hotell, kus saab ka süüa ja nautida head jooki.
Kiirteede ääres olevate hotellida bookimisel vaata, ET AUTOPARKLA ON VALVEGA!!! Meil enamus kohtades oli see, just nendes kohtades, kus peatusime.
31. august (4.päev) Prantsusmaa – Hispaania, Alicante (1010km, 9h)
Prantsusmaal alustasime taaskord varakult, et liikuda veel kiiremini sihtkoha poole. Kui hotellist välja sõita, kiirteele, tuli meil uuesti võtta pilet ning see tähendas kiirteemaksu tasumist ühes punktis. Prantsusmaal tegime ka tankimist, ning hind mõnes kohas oli lausa 2,3 € liiter. Millele veel tähelepanu pöörata, et ühes riigis teha kaks tankimist. Kiirteede ääres on üllatavalt palju tanklaid, kus saab nii süüa kui puhata. Prantsusmaa keskel BP läks kütus: 55 € kokku. Üha rohkem Hispaania poole jõudes, saabus siis piiripunkt ehk siis koht kus tuli tasuda teemaks, selleks läks kokku meil umbes 38 €.
Teemaksude osas Prantsusmaal tuleb arvestada, et need on kulud, mida juba enda eelarvesse lisada. Hispaania paistis juba, temperatuur hakkas ka tõusma. Esimene Hispaania peatus oli siis meil tanklas, tankimine: 55 €, söömine ja edasi juba Alicante suunas. Soe kliima hakkas juba tunda andma ning liiklus muutus rahulikuks ja vaated imelisteks. Antud teel oli ka meil ees Valencia siis sellest me lihtsalt liikusime tiiruga mööda. Mägedest üles ja alla, kiirteed kolme realised, mõnes kohas on ka 2+2 ja keskmine sõidukiirus 80 km/h kuni 120 km/h. Teine tankimine oli plaanis, enne seda kui hakkame kohale jõudma.
Summa mis kütusele läks: 50 €. Enne seda, et leida õige tankla, pidime palju tiirutama. Saime tunda korraks ka segast liiklust, mis kiirtee ääres on, palju on ringteid ja kui ikka tähelepanu on suunatud mujale, võid kenasti mööda sõita ja tagasi õigele teele saada, nõuab kohest reageerimist ning võib aega võtta. Alicante suunas liikudes saime ka näha imelist loodust ja neid vaateid, kui kõrgelt hakkad liikuma rohkem ja rohkem ranniku suunas, imeline vaatepilt õhtusel ajal, kui päike veel paistis.
Olime otsustanud, et Alicantes ööbime kallimas hotellis, selleks oli NH Alicante hind kahele suurepärases Premium toas oli 153 €. Vaade mis meid tabas seal oli ikka imeline, suured toad, kaks vannituba jne. Asukoha osas oli ka, et viimasel päeval saaksime liikuda kiirteele ja siis juba meie sihtpunkti poole. Parkida saime ka kinnisesse parklasse, mis oli väikse tasu eest. Kohe hotelli kõrval on toidupood, avastama ei läinud, kuna keegi meist oli pea 9 tundi viibinud autoroolis. Hommikusöök hotellis imeline, kell 7:00 olime end üles ajanud, et siis juba teha viimased pingutused jõudmaks enda uude koju.
LÕPP, 1. september Hispaania, Alicante – Las Farolas Toledo (500 km, 5h)
Start enda uue kodu poole algas varahommikul, 7:30 olime juba asjad autosse pannud ja algas viimane sõit. Liiklus antud piirkonnas on vahest väga hõre, vaated on imelised ja näed palju tee ääres oliivi põlde ja põllumajandust. Maanteed on 2+2, keskmine kiirus ikka 120 km/h, mõnes kohas kus on linn lähedal on madalam 80 km/h.
Peatusime ka mõned korrad, et teha tankimine ja seda mägedes olles, kohvi ja edasi suund Las Farolase poole. Kui olime jõudmas Málagale lähemale siis saime ka tasuda ühekordse turisti teemaksu, milleks oli pea 6 € ning siis juba oli ees meil tuttav tee, kus olime liikunud juunis, kui viibisime nädal aega. Kohale jõudes ootas meid 30 kraadi sooja ning uus kodu, eluga Hispaanias sai alata.
Kuludest siis: Meie reisi eesmärk oli eelarvena pandud: 1000 €, reaalne kulu: 1045 €
Selle sees oli nii majutus, kütus, teemaksud, peatused, söömised jne. Selle reisi puhul on ka oluline, et millist kaardirakendust sa kasutad, meie olime Waze siia liikumas, et kes tahab liikuda kauem ja vältida kiirteid olge valmis selleks, et liigute väga erinevalt, ajaliselt on see ka pikem, võite sattuda kohtadesse, kus hiljem välja saada on keerulisem. Tänasega saame öelda, et need kes hirmutavad teid pättide eest ja muude ohtude eest siis tuleb leida turvalised peatused, olla tähelepanelik ja reis siia on palju turvalisem.
Teemaksud: Prantsusmaa on see kus tuleb tasuda, kuid ajaliselt ja mugavuselt liikuda headel teedel on lust ja meie soovitame seda teha, kuna siis pole kahtlust ,et keegi hääletab või hakkab peatama teid. Liikuda päevasel ajal, sest siis näete rohkem ja on palju mugavam, öine sõit on neile, kes tahavad kiiremini jõuda, kuid kas see on väärt, otsustab igaüks erinevalt.
Kui soovid väikseid klippe vaadata, siis leiad need üles Aivo Instagramist.
Reis autoga Hispaaniasse on tehtav, nauditav ja huvitav kogemus!
Aivo & Britta
Loe ka: Eestlaste lood Hispaanias
Britta ja Aivo YouTube kanal:
Soovid jagada oma lugu? Võta meiega ühendust: kontakt@holahispaania.ee