Kultuur

Hispaania teede sümbol ehk Osborne härja legend

Osborne pull, Hispaania

Kui oled kunagi Hispaanias ringi sõitnud, oled tõenäoliselt märganud musti härjakujutisi, mis seisavad uhkelt mäetippudel ja teeäärtes. Need ei ole lihtsalt dekoratiivsed elemendid, vaid tegemist on Osborne’i härjaga (Toro de Osborne), mis on saanud üheks Hispaania maastiku lahutamatuks osaks. Mis selle legendi taga tegelikult peitub?

Härja taustalugu ulatub 1956. aastasse, kui Osborne’i nimeline Hispaania ettevõte otsustas reklaamida oma Veterano brändit, kasutades selleks härja kujutist. See idee pärines Andaluusia kunstnikult, kes ei osanud tollal arvatagi, et tema loodud kujundist saab alguse legend. Algselt oli Osborne’i härg puidust ja vaid 4 meetrit kõrge, kuid 1961. aastal asendati see metallist versiooniga, mis oli mõeldud paremini vastu pidama ilmastikutingimustele.

1962. aastal kehtestati aga seadus, mis nõudis, et kõik reklaamid peavad olema Hispaania maanteedest vähemalt 20 meetri kaugusel. See sundis Osborne’i härjad vahetama 14 meetri kõrguste ja 10 meetri laiuste vastu, et neid teedelt näha oleks. Hiljem, 1974. aastal muudeti seadust veelgi rangemaks, mis nõudis reklaamide paigutamist vähemalt 50 meetri kaugusele teedest, ehk siis tuli härjad veelkord ümber tõsta. Härgade konstruktsiooni kogukaal ulatub 50 000 kilogrammini.

Loe ka: Kuidas tähistatakse Hispaanias valentinipäeva?

Küll aga keelustati 1988. aastal kõik reklaamid Hispaania riiklike maanteede ja kiirteede vahetuse lähedusest. Kuid tänu kodanike survele ja kultuuritegelaste vastuseisule, tegi Hispaania kõrgeim kohus 1997. aastal erandi Osborne’i härgadele, tunnistades nende sügavat integratsiooni Hispaania maastikku. Osborne’i ettevõte leidis olukorrale lahenduse, eemaldades härgadelt firma nime, jättes alles vaid härja silueti. Kuigi nimekad reklaamid kadusid, jäi härja ikooniline kuju alles, muutudes Hispaania teede sümboliks. Hispaanias on kokku 92 härja kuju, millest 23 asuvad Lõuna-Hispaanias Andaluusia piirkonnas.